Subtraktiv syntese er en af de mest anvendte og grundlæggende former for lydsyntese inden for elektronisk musik. Den har sit navn fra den proces, hvormed lyden formes: fra en harmonisk rig lydkilde, såsom en oscillator, tilføjes filtre og modulation for at fjerne eller “subtrahere” dele af lyden og dermed skabe komplekse lydlandskaber. Denne teknik spiller en central rolle i mange klassiske synthesizere og danner grundlaget for flere moderne digitale synteseplatforme.
Hvad er subtraktiv syntese?
Subtraktiv syntese begynder med en lydkilde, som typisk genereres af en eller flere oscillatortyper, f.eks. savtænder, firkantbølger eller sinuskurver. Disse bølgeformer er rige på overtoner og harmonier. Processen indebærer brug af filtre til at reducere eller fjerne visse frekvenskomponenter fra den oprindelige bølgeform, således at den ønskede lyd opstår. Resultatet af subtraktiv syntese kan være alt fra melodiske baslinjer til komplekse pads.
Oscillatorens rolle i subtraktiv syntese
Oscillatoren er hjertet i enhver subtraktiv synthesizer. Den producerer de grundlæggende lydbølger, som danner fundamentet for al videre lydudformning. I subtraktiv syntese er det disse bølger, der tilføres i rigelig mængde af harmoniske overtoner, som senere formes og modificeres. Valget af bølgeform – om det er en savtand, en trekantbølge, en firkantbølge osv. – påvirker direkte karakteren af den resulterende lyd, og mange synthesizere giver mulighed for at kombinere flere oscillatorer for yderligere kompleksitet.
Filtrering: Formning af lyd
Filtrering er det centrale element i subtraktiv syntese. Når den harmonisk rige lyd fra oscillatoren passerer gennem et filter, kan visse frekvensområder dæmpes eller helt elimineres. Dette gør det muligt at forme og skulpturere lyden dramatisk. Der findes mange slags filtre, herunder lavpas-, højspas-, båndpas- og notch-filtre, som hver har deres unikke måde at påvirke lyden på. Mest almindeligt i subtraktiv syntese er lavpasfilteret, der fjerner de høje frekvenser og efterlader de lavere toner.
Anvendelse af lavpasfilter
Lavpasfiltre er afgørende for den klassiske subtraktive syntese. De tillader kun frekvenser under en specificeret grænse at passere igennem, hvilket resulterer i en varmere og ofte blødere lyd. Resonans, en parameter ofte forbundet med lavpasfiltre, forstærker frekvenserne omkring kantfrekvensen, hvilket kan give den karakteristiske “syrup” lyd, ofte forbundet med analog synthesizer. Ved intelligent manipulation af disse parametre kan en bruger skabe dynamiske og udtrykfulde lyde.
Modulationsteknikker i subtraktiv syntese
Modulation er en kritisk komponent i subtraktiv syntese, da det tilføjer bevægelse og liv til en lyd. Dette opnås ved at variere parametre over tid. To almindelige modulationsteknikker omfatter anvendelsen af lavfrekvent oscillation (LFO) og brugen af envelopes. LFO’er kan styrke parametre som tonehøjde, filterfrekvens og amplitudecykler, hvilket skaber rytmiske pulsationer eller subtile teksturelle ændringer.
Effekter af envelope og LFO
Envelopes kontrollerer, hvordan forskellige parametre udvikler sig over tid, typisk beskrevet med ADSR-sekvensen: Attack, Decay, Sustain og Release. Denne form for modulation kan dramatisk ændre både dynamikken og tonen af en lyd, fra en hurtig, percussion-lignende snap til en langsom, ambient svæv. Anvendelse af LFO’er introducerer yderligere bevægelse til effekten ved kontinuerligt at variere et parameters værdier i en cyklisk eller tilfældig sekvens.
Subtraktiv syntese vs. additiv syntese
Subtraktiv og additiv syntese er to yderst forskellige tilgange til lydskabelse. Mens subtraktiv syntese handler om at fjerne dele af en rig lydkilde, starter additiv syntese med simple lydbølger, såsom sinuskurver, og sammensætter dem derefter for at bygge en kompleks lyd. Subtraktiv syntese er ofte lettere tilgængelig på grund af dens intuitive tilgang til lyddesign, mens additiv syntese tillader mere detaljeret frekvenskontrol, men kræver ofte større teknisk forståelse.