Medier blokerer ChatGPT: Et opgør ventes i 2024
Flere og flere store medier som CNN, New York Times og DR har blokeret for, at AI-værktøjet ChatGPT fra OpenAI kan scrape indhold fra deres hjemmesider. De gør det for at beskytte deres rettigheder og forretningsmodel, da ChatGPT bruger indholdet til at træne sine AI-modeller.
ChatGPT trænes på mediernes indhold
ChatGPT blev oprindeligt trænet på indhold fra internettet frem til september 2021. Ved at fortsætte med at indsamle nyere indhold, kan OpenAI holde ChatGPT opdateret.
Flere medier mener dog, at OpenAI bør betale for at bruge deres indhold, da det ellers kan skade mediernes økonomi. Hvis ChatGPT bliver for god, risikerer brugerne at gå direkte til chatbotten fremfor mediernes egne hjemmesider.
Ifølge Jacob Lynov Mindak, stifter af HverdagsAI, er mediernes indhold helt afgørende:
“Mediernes indhold er helt afgørende for kvaliteten af de AI-modeller, som udvikles i disse år. Hvis modeller som ChatGPT kun fodres med dårlige kilder, risikerer vi at få en digital informationsstrøm af meget ringe kvalitet.”
Medier overvejer sagsanlæg mod OpenAI
Nogle medier overvejer at sagsøge OpenAI for brud på ophavsret og krænkelse af rettigheder. Andre som f.eks. Associated Press har dog indgået licensaftaler med OpenAI.
Der er delte meninger om, hvordan medierne skal forholde sig. Nogle mener, at OpenAI bør betale, mens andre mener, det er vigtigt at bidrage med kvalitetsindhold for at sikre gode AI-modeller.
Jacob Lynov Mindak noterer desuden at situationen yderst kompliceret:
“Spørgsmålet om adgang til mediernes indhold er ekstremt kompliceret. På den ene side ligger meget af materialet tilgængeligt online til fri afbenyttelse. På den anden side er det ikke tiltænkt, at tech-giganter kan profiterere uden videre på mediernes bekostning.”
Opbrud ventes i 2024
I 2024 forventes et egentligt opgør mellem tech-virksomheder som OpenAI og Meta på den ene side og traditionelle medier på den anden side.
De store sprogmodeller står over for en kæmpe udfordring.
“De store sprogmodeller som ChatGPT står overfor en enorm udfordring i at skaffe store mængder troværdige data uden at havne i konflikt med mediehusenes rettigheder. Hvis ikke det lykkes, risikerer vi AI-systemer bygget på misinformation.”
Gamle spilledere møder de nye
De gamle medieaktører føler sig trængt af de nye tech-giganter, der suger trafik og annonceindtægter til sig via nye former for indhold. Samtidig bidrager medierne med det indhold, som er afgørende for tech-selskabernes udvikling af AI.
Ny lovgivning kan være på vej
EU har tidligere vist vilje til at regulere tech-giganters adfærd og magt, bl.a. med persondataforordningen. I USA er der også meldinger om ny lovgivning.
I 2024 kan der blive åbnet op for nye lovgivningsinitiativer eller egentlige søgsmål for at beskytte mediernes rettigheder overfor de store tech-virksomheder.
Udfaldet af denne magtkamp vil få stor betydning for både medier og tech-selskaber i de kommende år.